چنانکه مشهوراست و در نقلهای سینه به سینه آمدهاست بْرزو یکی از نوادگان انوشیروان، قرنها قبل از ظهور و بروز اسلام، کاریز(قنات) بجد را جاری ساخت و بنای این دیار کهن را که در آغاز به نام خود او بْرزو نامیده می شد؛ پی نهاد. در طول قرون و اعصار متمادی و سالیان درازی که بر این دیار تاریخی گذشت؛ همزمان با تحوّل و تطوّر زبان و فرهنگ مردم این سرزمین نام آن نیز، دچار تطوّر شده و نهایتاً به شکل امروزی خود (بجد) درآمد. نگاهی به اسناد مکتوب و مدارک تاریخی موجود بیانگر اینستکه حداقل از هشتصد سال پیش تا کنون در نام بجد تغییری رخ نداده است. هرچند در برهه هایی از زمان بعلّت کثرت وجود علمای برجسته و تراز اول و اولیاء الهی و استقامت سرسختانه و مردانه اهالی آن در ورای باروهای بلند قلعه ایمان و علم در برابر حکّام جور که با سوءاستفاده از قدرت، قصد واداشتن آنها به دستکشیدن از باورها و مرامشان داشتند؛ به برج اولیاءالله اشتهارداشته است. مشهور است که همزمان با فتح خراسان در زمان خلافت سومین جانشین پیامبربزرگ اسلام jحضرت عثمان ذیالنورین(رض) مردم بجد با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و از این رو سه تن از یاران پیامبراکرم j که مدفن آنها در بجد قرار دارد؛ در بجد مستقر شدند و بجد را بعنوان مرکز فعالیتهای تبلیغی خود برگزیدند
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 105
کل بازدید : 138083
کل یادداشتها ها : 126
سخنرانی دکتر محمد اسماعیل حنفی بجد،
به مناسبت بزرگداشت زادروز رسول اکرمj و هفتة وحدت 1383 شمسی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک میلاد مسعود پیامبر عظیم الشأن اسلام، سیدالمرسلین و خاتم النبیین، حضرت محمدبن عبدالله j به امت بزرگ اسلامی و حضار محترم، با توجه به وقتی که در اختیارم گذاشته شده، چهرة پیامبر j را بر اساس آیات قرآن توصیف خواهم کرد، تا با شناخت ایشان و با پیروی از رهنمودهای علمی و عملی پیامبر رحمت و منادی اخوت j به سعادت دنیا و آخرت برسیم.
v نام پیامبر j، رسالت و ایمان ایشان:
نام گرامی پیامبر j چها بار بهصورت محمد j و یک بار بهصورت احمد j آمدهاست و نکتة قابل توجه این که در همة این آیات رسالت ایشان گوشزد شدهاست.
1. وما محمدّ إلا رسولٌ، قد خلت من قبلهالرسل، أفإن مات أو قتل انقلبتم علی أعقابکم ... (آلعمران/144)
2. ماکان محمدّ أبا أحدٍ من رجالکم و لکن رسولالله و خاتم النبیین ... (احزاب/40)
3. ... والذین ءامنوا و عملوا الصلحت و ءامنوا بما نزّل علی محمدٍ ... (محمد/2)
4. محمدّ رسولالله و الذین معه أشداء علی الکفار رحماء بینهم ... (فتح/29)
5. به نام احمد j یک بار است و آن هم از قول عیسی بن مریم که مژده میداد پس از من پیامبری به نام احمد خواهد آمد: و مبشراً برسولٍ یأتی من بعدی اسمه احمدٌ ... (صف/6)
و در آغاز سورة یس، خداوند متعال با سوگند به قرآن رسالت ایشان را تأیید میفرماید:
یس* والقرآن الحکیم * إنک لمنالمرسلین * علی صراطٍ مستقیمٍ.(یس/4-1)
ودربارة ایمان پیامبر j و مومنان میفرماید: ءامنالرسول بما أنزل إلیه من ربه والمومنون کلٌ ءامن بالله و ملائکته و کتبه و رسله...(بقره/285)
v پیامبر j بشر است:
قل إنما أنا بشرّ مثلکم یوحی إلی أنما إلهکم إلهّ واحدّ ...(کهف/110)
پیامبر j اعلام میدارد که من انسانی مثل شما هستم که به من وحی میشود که خدای شما خدای یگانه است.
پیامبر j خود را از دیگران بالاتر معرفی نمیکند و تفاوت خود را با دیگران در وحی میداند که بر وی نازل میشود تا به مردم بیاموزد کسی خود را بر دیگران ترجیح ندهد و خود را تافتة جدا بافتهای نداند.
پیامبر j نمیگوید غیب میدانم و ادعا نمیکند که فرشته است، بلکه میگوید: و لا أعلم الغیب و لا أقول إنی ملکٌ. (أنعام/50) حتی به ایشان دستور دادهمیشود که بگوید: نمیدانم با من یا شما چه خواهدشد: قل ما کنت بدعاً منالرسل و ماأدری ما یفعل بی و لا بکم ... (احقاف/9)
پیامبر j از میان مردم مبعوث شدهاست، به همین سبب، رنجی که بر مردم است اورا ناراحت میدارد، او بر مومنان مهربان است، لقد جاءکم رسولٌ من أنفسکم عزیزٌ علیه ما عنِتَّم حریصٌ علیکم بالمؤمنین رؤوفّ رحیمّ. (توبه/ 128) در آیات دیگری هم به مردمی بودن پیامبر j عنایت شدهاست: أکان للنّاس عجباً أن أوحینا إلی رجلٍ منهم أن أنذر الناس و بشّر الذین ءامنوا أن لهم قدم صدقٍ عند ربهم ... (یونس/2)
درمورد این که پیامبر j أمی(درس نخوانده)است و از میان مردمی أمی برانگیخته شده تا انسان بودنش ثابت شود چنین میخوانیم: هوالذی بعث فی الأمیین رسولاً منهم یتلوا علیهم ءایاته و یزکیهم و یعلّمهم الکتب و الحکمة و إن کانوا من قبل لفی ضلالٍ مبینٍ. (جمعه/2) و شگفتی در ایناست که همان رسول أمی(درس نخوانده) مأمور خواندن آیات بر مردم است تا کتاب و حکمت به آنها بیاموزد و آنها را پاک گرداند.