سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بجد شریف
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  محمد فاروق فاروقی بجد[13]
 

چنانکه مشهوراست و در نقلهای سینه به سینه آمده‌است بْرزو یکی از نوادگان انوشیروان، قرنها قبل از ظهور و بروز اسلام، کاریز(قنات) بجد را جاری ساخت و بنای این دیار کهن را که در آغاز به نام خود او بْرزو نامیده می شد؛ پی نهاد. در طول قرون و اعصار متمادی و سالیان درازی که بر این دیار تاریخی گذشت؛ همزمان با تحوّل و تطوّر زبان و فرهنگ مردم این سرزمین نام آن نیز، دچار تطوّر شده و نهایتاً به شکل امروزی خود (بجد) درآمد. نگاهی به اسناد مکتوب و مدارک تاریخی موجود بیانگر اینستکه حداقل از هشتصد سال پیش تا کنون در نام بجد تغییری رخ نداده است. هرچند در برهه هایی از زمان بعلّت کثرت وجود علمای برجسته و تراز اول و اولیاء الهی و استقامت سرسختانه و مردانه اهالی آن در ورای باروهای بلند قلعه ایمان و علم در برابر حکّام جور که با سوءاستفاده از قدرت، قصد واداشتن آنها به دست‌کشیدن از باورها و مرامشان داشتند؛ به برج اولیاءالله اشتهارداشته است. مشهور است که همزمان با فتح خراسان در زمان خلافت سومین جانشین پیامبربزرگ اسلام jحضرت عثمان ذی‌النورین(رض) مردم بجد با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و از این رو سه تن از یاران پیامبراکرم j که مدفن آنها در بجد قرار دارد؛ در بجد مستقر شدند و بجد را بعنوان مرکز فعالیتهای تبلیغی خود برگزیدند

    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 136937
کل یادداشتها ها : 126

نوشته شده در تاریخ 86/8/29 ساعت 3:30 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد


مسجد عطاءالله خان بجد شریفbojd

  



نوشته شده در تاریخ 86/8/28 ساعت 5:21 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد



  



نوشته شده در تاریخ 86/8/28 ساعت 2:19 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد


بی حجابانه درا از در کاشانه ی ما      که کسی نیست به جز ورد تو در خانه ی ما

گر بیایی به سر تربت ویرانه ی ما      بینی از خون جگر آب شده خانه ی ما

فتنه انگیز مشو کاکل مشکین مگشای     تاب زنجیر ندارد دل دیوانه ی ما

مرغ باغ ملکوتیم در این دیر خراب      می شود نور تجلای خدا دانه ی ما

با احد در لحد تنگ بگوییم که دوست      آشنایم توئی و غیر تو بیگانه ی ما

گر نکیر آید و پرسد که بگو رب تو کیست     گویم آن کس که ربود این دل دیوانه ی ما

منکر نعره ی ما کو که به ما عربده کرد     تا به محشر شنود نعره ی مستانه ی ما

شکر لله که نمردیم رسیدیم به دوست     آفرین باد بر این همت مردانه ی ما

محی برشمع تجلای جمالش می سوخت   دوست می گفت زهی همت مردانه ی ما

 

 



  



نوشته شده در تاریخ 86/8/28 ساعت 8:31 ص توسط محمد فاروق فاروقی بجد


سلام

تا یادم نرفته یادآوری کنم مطلب قبلی برگر فته از سایت میراث فرهنگی بیرجند بود

در یک پدیده استثنایی بزی در بجد شش قلو بدنیاآورد این بز متعلق به اقای حاج محمد عثمانی است

 



  



نوشته شده در تاریخ 86/8/26 ساعت 12:6 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد


مردم شهر بیرجند عموماً مسلمان و اکثریت قریب به اتفاق آنها شیعة دوازده امامی بودند (و هنوز هستند) و جز شمار معدودی که از روستاهای «سنّی نشین» و ندرتاً «اسماعیلی‌نشین» به شهر مهاجرت کرده اند و در آنجا به کار و کسب مشغول هسند بقیّة مردم پیرو مذهب جعفری و شیعة دوازده امامی می باشند. در محدوده جغرافیایی مورد مطالعة ما تنها یک روستای «سنّی نشین» بوده که هنوز هم هست و آن روستایی است که نسبتاً آباد در هشت کیلومتری شرق بیرجند و بر کنار راه زاهدان که «بجد bojd» نام دارد و ساکنان آن عموماً از اهل سنّت و بر مذهب حنفی می‌باشند. ساکنان این روستا به سبب نزدیکی آن به شهر رفت و آمد زیادی به بیرجند دارند و روابط آنان با شهریان شیعی مذهب بسیار حسنه بوده و هست. در گذشته «حاج احمدعلی حنفی» رهبر و ملّای مذهبی آنان که بیرجندی‌ها به او «آخوند بجدی» می‌گفتند مورد احترام همه بود و چون در تداوی بیماران روانی وعصبی از راه دعانویسی و عزائم خوانی تجربه و تبّحر داشت بسیاری از مردم برای درمان این نوع بیماران به او مراجعه می‌کردند و یا او را برای این منظور به خانه‌های خود دعوت می‌نمودند و بسیار اتفاق می‌افتاد که بر اثر همین اعتقاد و اعتماد و تلقین و مداوای او بیمار شفا می‌یافت.

  



نوشته شده در تاریخ 86/8/20 ساعت 6:6 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد


 
< language=Java1.1>
document.write("
");

دورنمایی از بجد از کنار جاده بیرجند-زاهدان در غرب بجد

< language=Java1.1>
document.write("
");

اطراق دوره‌گردها در شرق بجد

< language=Java1.1>
document.write("
");

دورنمایی از باغات و مزرعه بجد و شهر بیرجند از درون صحن مسجد تاریخی عطاءالله خان بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

دورنمایی از بجد، مسجد تاریخی خواجه‌های نقشبندی و مسجد جامع جدید بجد از فراز تپه‌های شرق بجد

< language=Java1.1>
document.write("
");

ایوان سردر مسجد تاریخی خواجه‌های نقشبندی بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

نمایی از فضای درونی و محراب و منبر مسجد تاریخی خواجه‌های نقشبندی بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

نمایی از فضای درونی و ستونهای قطور گلی مسجد تاریخی خواجه‌های نقشبندی بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

نمایی از محراب و منبر مسجد تاریخی خواجه‌های نقشبندی بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

نمایی از ایوان سردر مسجد تاریخی ازبک بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

نمایی از ایوان سردر مسجد تاریخی ازبک بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

طاق و ایوان سمت راست بنای تاریخی مسجد ازبک بجدشریف

< language=Java1.1>
document.write("
");

طاق و ایوان میانی و



  



نوشته شده در تاریخ 86/8/14 ساعت 10:10 ص توسط محمد فاروق فاروقی بجد


http://www.ParsiBlog.com/PhotoAlbum/bojd/060.JPG


  



نوشته شده در تاریخ 86/8/13 ساعت 1:1 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد


ادله و شواهد تاریخی حاکی از آنست که نیاکان اهالی بجد که پیش از ورود اسلام پیرو آیین زرتشت بودند، با ورود اسلام در زمان خلافت حضرت عثمان بن عفان (رض)، سومین جانشین پیامبر بزرگ اسلام j با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و از آن‌زمان تاکنون همواره بر اعتقادات و باورهای خود راسخ و پابرجا مانده‌اند.

اهالی بجد عموماً، مسلمان و اهل‌سنت‌وجماعت‌اند و از پیروان مکتب فقهی امام اعظم، ابوحنیفه - نعمان‌بن ثابت(رض) - و شاگردان ایشان(رح)، بشمار می‌آیند. پایبندی اهالی بجد بر اعتقادات و باورهای مذهبی خود در طول تاریخ، زبانزد خاص و عام و یکی از وجوه شهرت بجد است.

حدود چهل خانوار غیر بجدی نیز در بجد ساکن هستند، که %60آنها اهل تشیع و غالباً از اهالی روستاهای مجاور و %40دیگر نیز که اهل سنت وجماعت‌اند، غالباً اهل روستاهای بخش درمیان و جمعی نیز از برادران بلوچ هستند.  

شغل اغلب ساکنین فعلی بجد کشاورزی و باغبانی است؛ دامپروری، خدمات، کارگری، معامله‌گری و... از دیگر راههای امرار معاش اهالی بجد بشمار میرود. 

محصولات زراعی و باغی کشاورزان بجدی به‌ترتیب سطح زیر کشت عبارتند‌از:

الف - محصولات زراعی: گندم‌وجو، چغندرقند، یونجه، زعفران و...

ب - محصولات باغی(درختی): عناب، انار، زرشک، پسته، آلوجات، انگور، توت و...

محصولات دامی و لبنی دامداران بجدی عبارتنداز:

الف - محصولات دامی: گوشت، پوست، پشم، مو وکرک، تخم‌مرغ، کودحیوانی.

ب - محصولات لبنی: شیر، ماست، کره(مسکه)، کشک(قروت).



  



نوشته شده در تاریخ 86/8/7 ساعت 12:23 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد


bullet

تعداد و درصد تحصیلکردگان عالی اهل بجد

از دیگر وجوه تمایز بجد در میان توابع شهرستان بیرجند، تعداد و درصد بالای تحصیلکردگان عالی بجد است. تعداد تحصیلکردگان عالی بجد در مقاطع لیسانس و بالاتر قریب به200 نفر است، که با توجه به جمعیت 1400 نفری بجدیها، حدود 14% جمعیت بجدیها را تشکیل میدهند.  

bullet

معاریف، معتمدین، ریش‌سفیدان و متنفذین بجد

 علاوه بر شخصیتهای بجدی که در مباحث گذشته ازآنها یاد شد؛ در میان بجدیها به شخصیتهای محترم و سرشناس دیگری برمیخوریم که با عمل و رفتار خود در عرصه اجتماع  موفق به جلب اعتماد عمومی و کسب جایگاه ممتاز و وجهه نیکوی اجنماعی نه تنها در میان بجدیها بلکه بعضاً در میان غیربجدیها گردیدند از جمله این شخصیتها مینوان به افراد ذیل اشاره کرد:

حاج عبدالرحیم حنفی: فرزند مرحوم حاج احمد علی حنفی، متولد؟130و از معتمدین بازار بیرجند که بیش از 30 سال صادقانه و شرافتمندانه به مردم شهرستان بیرجند خدمت نمودند؛ ایشان

مرحوم سروان درخشان:

مرحوم میراکرم صادقی:

مرحوم ملا اسماعیل فاروقی:

مرحوم ملا عبدالحق فاروقی:

مرحوم ملامحمد حنفی:

حاج عبدالرحیم طاهری: فرزند مرحوم حاج محمدرضا طاهری، متولد    و از معتمدین بازار بیرجند که بیش از 30 سال صادقانه و شرافتمندانه به مردم شهرستان بیرجند خدمت نمودند؛ ایشان

مرحومه شکرطلا حنفی:

مرحومه حاجیه گلستان درخشان:  

bullet

نهادها و مؤسسات فعال در بجد

الف- مؤسسات خیریه:

- مؤسسه خیریه اکرام بجدشریف(در شرف تاسیس)

- مؤسسه خیریه صندوق قرق‌الحسنه محسنین بجدشریف(تاسیس1378)

- مؤسسه خیریه مدیریت عیدگاه،غسالخانه، قبرستان و...بجدشریف(تاسیس1378)

ب: مؤسسات فرهنگی - آموزشی:

- مؤسسه آموزشی مکتب قرآن کریم جامع‌القرآن(رض) مسجد علیای بجدشریف(تاسیس1175هجری قمری)

- مؤسسه فرهنگی کتابخانه مسجد جامع تابستانی(ازبک) بجدشریف(تاسیس1365)

ج: مؤسسات مردمی وابسته به دولت:

- شورای اسلامی بجد

- دهیاری بجد(تاسیس1378)

- انجمن دوستداران میراث فرهنگی بجد(تاسیس1378)

د: مؤسسات آموزشی دولتی:

- مدرسه ابتدایی دبستان جامی بجد(تاسیس1320)

- مدرسه راهنمایی تحصیلی حاج محمدحسین قهستانی بجد(تاسیس1377)

ه: مدیریت قنات و مزرعه بجد(تاسیس1381)

و: مرکز تلفن و نمایندگی پستی بجد(تاسیس1371)

ز: شرکت تعاونی مصرف بجد

ح: شرکت تعاونی تولید وحدت سبز بجد(کشاورزی)1383 

ط: خانه بهداشت بجد(تاسیس1362)



  



نوشته شده در تاریخ 86/8/5 ساعت 6:6 ع توسط محمد فاروق فاروقی بجد


استقامت مثال‌زدنی مردم بجد بر باورهای مذهبی خود که به‌فضل‌ الهی و وجود علمای ربانی و عرفا و اولیاء بزرگوار در بجد که به منزله کوهها و میخهای استوار، تکیه‌گاه و پناهگاه اهالی بجد بوده‌ و هستند، به ناکامی حکام جور در واداشتن اهالی بجد به تغییر باورها و مذهبشان، منجرشد و موجب برانگیخته شدن خشم آنها نسبت به اهالی بجد، خصوصاً نسبت به علما و عرفای گرامی که آنها را موانع اصلی در راه رسیدن به امیال خود میدیدند؛ گردید. از اینرو در حرکاتی از سر خشم و درماندگی در سالیان متمادی اقدام به شکنجه، اسارت و کشتن جمع کثیری از مردم و علمای بجد، مصادره، غصب و تصرف اراضی و اموال و تعرض به نوامیس و مقدسات آنها نمودند.

از ستمهای بسیار و مستمری که طی سالیان متمادی مردم بجد در اینراه متحمل شدند، به موارد معدود و مشهور ذیل اشاره و بسنده میکنیم:

- عمال و ضابطین حکام جور، علما، متنفذین اجتماعی و سران اقوام بجد را به قصد شکنجه و آزار جسمی و روحی، در روزهای ماه مبارک رمضان  در حالیکه روزه‌دار بودند و همچنین در دیگر ایام سال، در شرایط نامساعد محیطی، به کوههای مرتفع باغ‌ران برده و به بیگاری و حمل و جابجایی بیهوده تخته‌سنگهای سنگین در ارتفاعات وامیداشتند، که به معیوب شدن و شهادت بسیاری از آنها منجر می‌شد.

- عمال و ضابطین حکام جور، به بهانه‌های واهی به ضرب وشتم، هتک حرمت، تعرض به نوامیس و اهانت به اهالی بجد می‌پرداختند.

- عمال و ضابطین حکام جور، به منظور مستأصل کردن و به تسلیم کشاندن مردم بجد، مدار گردش آب قنات بجد را طی دو مرحله، از 8 شبانروز به 10شبانروز و سپس به 12شبانروز افزایش دادند، و 4شبانروز مزبور و همچنین بخش اعظم  بهترین باغات مرغوب بجد را غصب و به نفع خود مصادره نمودند. مشهور است که متدینین در این چهار شبانروز آب، که به آبهای سرکاری معروف است از آب قنات برای خورد و نوش، یا وضو و... استفاده نمی‌کردند؛ چون آن را غصب‌شده و حرام میدانستند.

- عمال و ضابطین حکام جور، با  سپردن گوسفند یا حیوانات دیگر به بعضی از اهالی بجد و تعیین شرایط غیر قابل تحقق بر نگهداری آنها و مقررکردن جریمه‌های سنگین بر عدم تحقق هریک از شرایط، اقدام به اخذ و تصرف عدوانی اموال و املاک اهالی بجد مینمودند. مثلاً مشهور است که تعدادی گوسفند را به یکی از اهالی می‌سپردند و مقرر میکردند که: سال دیگر که سراغ تو بیاییم این گوسفندها نباید مرده، یا لاغر، یا چاق ویا...‌شده‌باشند!! درغیر اینصورت،  باید چه مقدار جریمه بپردازی!! و چنانچه بندرت تعداد معدودی از افراد موفق به تحقق شرایط مقرره میشدند، از آنها تقاضای مقادیر بسیار زیادی پشم، کشک، روغن و غیره میکردند!!. 

- بنا بر شهادت جمع کثیری از افراد سالخورده که هنوز تعدادی از آنها در قید حیاتند؛ قنات شوکت‌آباد کنونی را آخوند ملا عبدالرحیم(رح)، یکی از بزرگان بجد، پس از ماهها کار طاقت فرسا و صرف هزینه بسیار، حفر و به آب رساندند؛ شوکت‌الملک حاکم وقت منطقه با اطلاع یافتن از قضیه، طی پیغامی خواهان شراکت در این قنات شد که با امتناع آخوند ملا عبدالرحیم(رح) از شرکت دادن وی، نیروهای خود را به ممانعت از ادامه کار آخوند ملا عبدالرحیم(رح) و کارگران ایشان در حفر مجرای قنات مزبور امرکرد، و به غصب آن مبادرت نمود.

- مشهور است یکی از خوانین که در بجد باغی داشت؛ باغچه متعلق به یکی از بجدیها که در مجاورت باغ او قرارداشت، توجهش را جلب کرد؛ برای صاحب آن پیغام فرستاد که مایل به خرید باغچه اوست؛ با امتناع صاحب باغچه از فروش باغچه‌اش، خان مزبور افراد خود را امر کرد که شبانه دیوار حایل میان باغ و باغچه مزبور را برداشته و آثار آن را محو نمایند و به این طریق باغچه همسایه بجدی خود را غصب نمود.

- مشهور است یکی از ضابطین حکام جور بنام عسکری، سوگند یاد کرد که قنات بجد را بخشکاند و در مجرای آن اجاق بسازد و با چوب درختان خشکیده از بی آبی  مزرعه بجد، آتش روشن‌کند، که الحمدلله پیش از رسیدن به نیت سوء خود بطور عبرت‌انگیزی به‌هلاکت‌رسید.

و...

و لاتحسبن الله غافلاً عما یعمل‌الظلمون إنما یوءخرهم لیوم تشخص فیه الأبصار.(قرآن کریم)

وسیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون.(قرآن کریم)



  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ